Najczęstsze usterki komputerów: jak je rozpoznać?

Ulticore > blog > Najczęstsze usterki komputerów: jak je rozpoznać?

Najczęstsze usterki komputerów: jak je rozpoznać?

  • Opublikowane przez: admin

Komputery towarzyszą nam codziennie oraz służą do nauki, pracy i rozrywki. Od ich stanu w dużej mierze zależy m.in. efektywność działania firm. Niestety bardzo często zdarzają się awarie, które wymagają diagnozy i naprawy. Jakie są typowe usterki komputerów? Czym się objawiają i co zrobić, jeśli pojawią się w Twoim urządzeniu?

Cztery typowe usterki komputera i ich objawy

Wszystkie komputery co do zasady mają podobny tryb działania. Znajdują się w nich też podobne komponenty. W związku z tym są narażone na ryzyko pojawienia się zbliżonych problemów, wpływających na wydajność i płynność działania całego systemu. Jakie usterki są najczęstsze?

1. Pojawianie się pasków i linii na ekranie komputera – awaria karty graficznej

Włączasz komputer, słyszysz dźwięk uruchamiającego się urządzenia i… nic? Jeśli ekran pozostaje czarny, istnieje duże ryzyko, że zepsuła się karta graficzna. Może się to objawiać również efektami takimi jak:

  • czarne kropki, paski i linie na ekranie,
  • zniekształcenie obrazu,
  • powiększenie ikon,
  • występowanie trzech sygnałów dźwiękowych przy włączaniu urządzenia.

Do awarii może dojść także w wyniku nie tylko przegrzania komputera, ale też np. po powstaniu zimnych lutów i mikro pęknięć pod całym układem.

2. Awaria dysku twardego

Dysk twardy jest „sercem” Twojego komputera. Jeśli dojdzie do jego uszkodzenia, możesz utracić zapisane na nim dane – prezentacje do pracy, raporty, zdjęcia i wiele innych. Aby tego uniknąć, zaleca się regularne wykonywanie kopii zapasowych. Jeśli o to dotychczas nie zadbałeś, będziesz potrzebować pomocy specjalisty w odzyskaniu danych.

Co wskazuje na awarię dysku twardego? Najczęściej to:

  • stukanie w miejscu montażu elementu,
  • zawieszanie się komputera i wyraźny spadek jego wydajności,
  • problem z zapisywaniem się plików.

3. Zainfekowanie komputera wirusem

Złośliwe oprogramowanie jest jak sąsiad, obok którego nie chcesz mieszkać. Może wykradać pliki z komputera, nieodpowiednio je szyfrować, ukrywać, prowadzić do zawieszania się sprzętu oraz powodować samoczynne włączanie i wyłączanie się systemu. W efekcie użytkowanie urządzenia będzie utrudnione albo niemożliwe, a do tego niebezpieczne – głównie w związku z Twoimi danymi. Zdiagnozowanie usterki pozwoli ustalić, czy i jaki wirus odpowiada za taki stan rzeczy. Umożliwi też podjęcie działań  mających przywrócić prawidłowe działanie.

4. Przegrzanie komputera

Przegrzanie komputera to bardzo częsty problem, który dotyczy zarówno jednostek stacjonarnych, jak i przenośnych. Objawia się:

  • nadmiernym nagrzewaniem obudowy,
  • głośną pracą wentylatorów pracujących na najwyższych obrotach,
  • spadkiem wydajności całego systemu.

Jeśli zauważysz taki stan rzeczy, zareaguj tak szybko, jak to możliwe. Ignorowany problem może doprowadzić nawet do spalenia się poszczególnych komponentów.

Komputery stanowią podstawę codziennego działania wielu osób. Używa się ich dużo i intensywnie. W związku z tym są narażone na liczne awarie. Trzeba je wcześnie rozpoznawać i usuwać, aby nie doprowadziły do całkowitego uszkodzenia urządzeń.

Co zrobić, aby znaleźć usterki i przystąpić do naprawy?

Zauważyłeś niepokojące objawy w trybie pracy swojego komputera i zastanawiasz się, co zrobić? Konieczna będzie diagnoza i naprawa. Znalezienie usterki i prace serwisowe warto powierzyć serwisantom komputerów, którzy zadbają o ich kondycję. Wykonają konieczne naprawy i poinformują Cię, w jaki sposób uniknąć podobnych problemów w przyszłości.

Author: admin

Ta strona używa plików cookie w celu optymalizacji i ułatwienia dostępu do naszej strony internetowej. Dalsze korzystanie z tej witryny internetowej oznacza akceptację tego stanu rzeczy. W celu zapoznania się ze szczegółami kliknij odnośnik - więcej informacji

Czym są pliki "cookies"?

Pliki cookies (tzw. ciasteczka) wykorzystuje się do przechowywania danych informatycznych, najczęściej w formacie plików tekstowych, w urządzeniu końcowym użytkownika (np. komputerze, laptopie, smartfonie). Cookies zazwyczaj w swoim zapisie posiadają nazwę strony internetowej z której zostały pobrane, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Wykorzystywanie plików "cookies"

Pliki cookies używane są w celu zapisywania ustawień i dostosowania zawartości stron internetowych do preferencji użytkownika. Używane są również do tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają poznać, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych. Umożliwia to poprawianie ich struktury i zawartości. Pliki cookies nie służą identyfikacji użytkownika i na ich podstawie nie jest ustalana tożsamość użytkownika.

Jak usunąć pliki cookies - link

Zamknij